Kokemukseni mukaan, nyky Suomessa, pääasialliset,
pitkäaikaisen ja elämäntavaksi muuttuneen syrjäytymisen syyt ovat liittyneet
asianomaisen persoonallisuuden kehityksen vaillejääneisyyksiin,
itsetuntovaurioihin ja vääristymiin. Ne eivät välttämättä näyttäydy selkeinä
diagnostisina psykiatrisina häiriötiloina, vaan usein epämääräisenä
irrallisuutena, näköalattomuutena, elämänilon puutteena ja yleisenä
kyvyttömyytenä ja haluttomuutena ottaa aikuinen vastuu elämästä, niin
toimeentulon, vanhemmuuden kuin muidenkin ihmissuhteiden alueella. Taustalla
näyttävät vaikuttavan läheisiin kehitysvuosien ihmissuhteisiin liittyneet
puutteet ja usein vakavatkin häiriöt, kuten hyväksikäytöt, alkoholismi,
väkivalta, insesti, rakkaudettomuus ja kasvatusvastuussa olleiden kyvyttömyys
ilmaista ja hallita tunteitaan.
Tälläisten epäkohtien vammauttamia löytyy kaikista
yhteiskuntaluokista. Kasvatusvastuussa olleiden aikuisten keinottomuuden ja tuhoavan
käyttäytymisen taustalla ovat yleensä olleet heidän omat vastaavanlaiset lapsuuden
kokemuksensa. Taloudelliset vaikeudet ovat useimmiten olleet korkeintaan
laukaisevia tekijöitä, lisärasitteita tai seurausta syrjäytymisestä.
Persoonallisuuden kehitystä traumaattisesti
vahingoittaneita vuorovaikutuspuutteita kokeneiden ihmisten minä jakautuu
toisaalta iänmukaiseen, vaikkakin vuorovaikutusvalmiuksiltaan usein
puutteelliseen, kehityskykyiseen minään, jota kutsun kehitysminäksi, ja
toisaalta sisäistettyjen traumojen ja vaillejääneisyyksien pohjalta
syntyneisiin minätiloihin, joita kehitysminä ei, niiden traumaattisen luonteen takia, ole voinut saada
hallintaansa. Sen sijasta traumaattiset minätilat ajoittain hallitsevat
tietoisuutta ja syrjäyttävät kehitysminän tajunnan sisältönä.
Traumapohjaisten minätilojen kirjon tarkempi luonne
vaihtelee ihmisestä toiseen. Ne voidaan kuitenkin jakaa kahteen pääryhmään:
Uhrina olemisen minätiloihin, joita kutsun uhriminäksi ja toisaalta samaistuksiin
traumojen aiheuttajiin, näitä minätiloja kutsun alistavaksi minäksi.
Lievemmässä muodossa kumpiakin tavataan jossain määrin useimmilla ihmisillä. Uhrin
minätilassa ollessaan asianomainen etsii, sitä itse tiedostamatta, nykyisyydestä
kaikkea sitä, mitä on lapsuudessaan jäänyt vaille ja hyvitystä kokemilleen
kärsimyksille ja kokee vaatimuksen aikuisesta vastuun kantamisesta työelämässä
ja vanhempana epäoikeudenmukaisena.
Koska lapsuuden menetyksiä ei voida
konkreettisella tasolla enää saada hyvitetyksi, uhrin minätilassa elävät
jatkuvassa uhmakkaassa vaillejääneisyydessä, jossa he syyllistävät muuta
maailmaa vaikeuksistaan, pakenevat
aikuista vastuuta kaikilla ja kokevat kroonista tuhoavaa kateuden ja vihan
tunnetta aikuista selviytymiskykyä ja elämäniloa ilmaisevia ihmisiä kohtaan. Heidät koetaan riistäjinä jo senkin
takia, että heillä on elämän ilossaan sellaista, mitä uhriminä ei voi koskaan tavoittaa.
Kyltymättömässä ahneudessaan ja aikuisen vastuunoton välttelyssään uhriminä on
myös äärimmäisen taitava manipuloimaan muita ihmisiä säälin ja syyllisyyden
tunteilla saadakseen erilaista vastikkeetonta hyötyä itselleen, josta ei
koskaan kuitenkaan olla aidosti kiitollisia, ja joka ei koskaan ole riittävää.
Suurin osa katukerjäläisistä toimii tässä minätilassa.
kannattavaa. Sen tavoitteena on aikuinen
iänmukainen elämä, se nousee heti jaloilleen kun pystyy ja on avusta
kiitollinen.
Uhriminä ei myöskään kykene vanhemmuuteen, vaan pyrkii usein
tekemään lapsestaan itselleen vanhemman korvikkeen, jolle uskoutuu
vaikeuksissaan ja johon turvautuu peloissaan. Se myös yleensä kilpailee ja
kokee kateutta ja vihamielisyyttä oman lapsenkin hoidetuksi tulemisen tarpeiden
ja oikeuksien suhteen ja saattaa sekä laiminlyödä , että suoraan vahingoittaa
lasta, usein kurinpidon nimissä. Parhaassa tapauksessa lapsi kelpaa "kaveriksi",
jonka suhteen vanhemmalla ei ole turvaa antavaa aikuista auktoriteettia, eikä
kykyä asettaa tarvittaessa rajoja. Näin syntyy helposti köyhyyttä ylläpitävä
vaillejääneisyyden kulttuuri jossa uhriminän ylivalta siirtyy sukupolvesta
toiseen.
Uhriminä on siten iänmukaisen minän vihollinen. Se
pyrkii kaikin keinoin sabotoimaan kehityminän pyrkimyksiä saada elämä aikuiseen
hallintaansa, koska se ei voi luopua varhaisista tarpeistaan. Näin monen
ihmisen hyvin alkanut opiskelu, työsuhde tai muu terveeseen aikuisuuteen
liittyvä pyrkimys kariutuu toistuvasti masennuskohtauksiin, alkoholin käyttöön
tai johonkin muuhun itsetuhoisaan toimintaan. Sen rajaton ahneus ja tuhoava
kateus voi myös kohdistua ulkomaailmaan ja ilmetä esimerkiksi varasteluna,kiusaamisena
ja äärimuodoissaan ryhmätasolla ja synnyttää viime vuoden Lontoon
ryöstelyorgioiden kaltaisia väkivaltaisuuksia.
Uhriminä ja iänmukainen kehitysminä voivat ilmetä äkkijyrkästi
erillisinä minätiloina. Lontoon ryöstelyyn osallistunut sosiaalityöntekijä kävi
itse ilmoittautumassa poliisille. Hän sanoi, ettei ymmärrä, mikä voima yhtäkkiä
syrjäytti vastuuntuntoisen aikuisen hänessä ja sai hänet hallitsemattomaan
tuhoavan ahnehtimisen tilaan.
Alistavan minän kokemukset tuhoavasta ylivoimaisuudesta muihin nähden ovat seurausta samaistumisesta koettujen traumojen
aiheuttajiin. Alistava minä ja uhriminä vaihtelevat tajunnan sisältönä samallakin henkilöllä. Alistavan minän
hallitessa, jokin ihminen tai ihmisryhmä, näyttäytyvät arvottomana, halveksittavana
ja pahana, mikä on seurausta siitä, että uhriminään liittyvät huonommuuden
tunteet ovat, sitä tiedostamatta, sijoitettu toisiin ihmisiin. Ei ole
harvinaista, että uhrina ollut kiusattu on myöhemmin kiusaajan roolissa, ja
tuolloin esiintyy ylimielisen itsevarmasti, muita mitätöiden ja ivaten. Tämä on
myös tavallinen tausta rasismille.
Silloin kun persoonallisuuden traumat ovat niin
laaja-alaisia, että ne hallitsevat kokemusmaailmaa ja kehitysminä on jäänyt
siinä määrin kehittymättömäksi, että iänmukaisen identiteetin tunnetta ei ole
kunnolla saavutettu, asianomainen kärsii usein epävakaasta persoonallisuudesta.
Näillä ihmisillä on usein suuri taipumus väkivaltaan sekä itseä, että muita
kohtaan. Erityisen vaarallisiksi voivat muodostua ne, usein älyllisesti
lahjakkaat epävakaat henkilöt, jotka pystyvät patologisen narsismin tuella
vakauttamaan minäkokemustaan ankkuroimalla sen alistavan minän yli-ihmisfantasioihin, samalla kun he
projisioivat huonoksi ja pahaksi koetun uhriminän muihin, kuten muun rotuisiin
tai toisin uskoviin ihmisiin, jotka pitää tuhota ja alistaa. Tällaista,
epävakaan ja narsistisen persoonallisuuden, yhdistelmää pidän todennäköisenä
niin Hitlerillä yli-ihmisoppeineen kuin temppeliritariksi itsensä ylentäneellä
joukkomurhaaja Anders Breijvikillä.
Syrjäytyneisyyden
ehkäisyn ja hoidon
painopistealueita
Krooniseen syrjäytymiseen ajautumisvaarassa olevat ihmiset
tarvitsevat apua kehitysminälleen.
On tärkeä ymmärtää, että vaikka he ovat uhreja, heitä ei voi auttaa sen enempää
heissä piilevän uhriminän, kuin alistavan minänkään ehdoilla. Heiltä on
edellytettävä kehitysminän aikuisuutta, jota on kannustettava ja tarvittaessa
autettava saamaan lisää psykososiaalisia valmiuksia ja ammatillista koulutusta.
Vastikkeeton sosiaaliturva yleensä vain edistää syrjäytymistä tukemalla
uhriminän pyrkimyksiä paeta aikuista vastuuta.
Uhriminän
ja alistavan minän yllykkeille on asetettava rajat ja ne on pyrittävä saamaan
kehitysminän hallintaan. Lievemmissä tapauksissa esim. asevelvollisuuden
suorittaminen voi tärkeällä tavalla auttaa montaa nuorta miestä vahvistamaan
kehitysminänsä aikuisuutta ja korjaamaan puuttuvaa vastuullisuutta ja
kurinalaisuutta. Edellytyksenä on luonnollisesti koulutuksen ja kurinpidon
asiallisuus.
Kun kysymyksessä on kehitysminän laaja-alaisempi
rikkinäisyys, saatetaan tarvita kuntouttavaa psykososiaalista terapiaa,
identiteetin tunteen vahvistamiseksi, vuorovaikutustaitojen ja tunteiden
hallinnan parantamiseksi sekä uhriminän ja alistavan minän kaoottisten
yllykkeitten hallintaan saamiseksi. Tämän edellytyksenä on mm. se että,
terapiassa kuntoutettavan kehitysminän on saatava surra ja työstää
kehitysvuosien pelon, turvattomuuden, häpeän, vihan ja loukatuksi tulemisen
tunteet, eheytyäkseen ja saadakseen traumaattiset minätilansa hallintaansa.
Erityisesti sosiaali-ja terveyspalveluiden
työntekijät kohtaavat työssään samankin henkilön eri persoonallisuuden
puolet. Kun he kohtaavat aikuista vastuuta pakoilevan pelurin asiakkaissaan, se
joko suututtaa heitä tai he tulevat manipulatiivisesti syyllistetyiksi tukemaan
uhriminän epäterveitä pyrkimyksiä. He voivat myös kohdata uhriminän
vastapelurin, pelottelemalla, mitätöinnillä ja uhkailuilla asioitaan ajamaan
pyrkivän sadistisen alistavan minän; se niinikään suututtaa heitä tai he
pelosta antavat periksi. Heidän tulisi kuitenkin pysyä jämäkästi asiallisina
aikuisina, asettaa rajat niin asiakkaansa uhriminälle kuin alistavalle minällekin,
ja kohdistaa aina sanansa tämän persoonallisuuden aikuiselle puolelle. Luonnollisesti
tämän edellytyksenä on se, että myös työskentelyolosuhteet antavat tähän
mahdollisuuden .
Koulusurmat, perheväkivalta, huostaanotot ja
lisääntyvä syrjäytyminen, kertovat karua kieltään terveen psykososiaalisen
pääoman hupenemisesta ja em. traumapohjaisten kaaottisten yllykkeiden
aiheuttaman häiriytymisen lisääntymisestä.
Erityisesti alle kolmevuotiaiden lasten
päivähoitoon liittyvät epäkohdat, jotka voivat vaarantaa persoonallisuuden perustan
kehityksen, sekä riittävien luotettavien kasvua tukevien aikuiskontaktien puute
myöhemminkin lapsuudessa, ovat keskeisen tärkeitä painopistealueita, joihin
tulisi kiinnittää erityistä huomiota.
Perheväkivallan suhteen tulisi ymmärtää, että
yleensä niin krooninen, toistuva väkivalta kuin siihen alistuminenkin, on
oirekäyttäytymistä. Usein puolisot ilmentävät toistuvasti ja pakonomaisesti lapsena
koettuja traumaattisia väkivaltakokemuksia joko alistajan tai uhrin rooleissa,
jotka eivät ole heidän kehitysminänsä hallinnassa. Turvataloissa pitäisi
rutiiniluontoisesti selvittää väkivaltakäyttäytymisen taustat ja tarvittaessa
suojattava lapset sekä tarjottava apua vanhemmille.
ADHD tai Asperger diagnoosia epäiltäessä on tarkoin selvitettävä myös perhetausta. Hoitamieni epävakaitten
potilaiden lapsista suuri osa oli saanut jommankumman diagnoosin, silloinkin
kun he tosiasiassa oirehtivat väkivaltaista ja turvatonta perhe-elämää ja sen
aiheuttamaa psykososiaalisten valmiuksien puutetta.
Kaikki koulusurmaajat olivat myös hakeneet apua
ennen tekoaan ollessaan kärsivässä kehitysminässään. Surmateko sen sijan on
todennäköisesti tehty alistavassa ylemmyyden tuntoisessa, muita ihmisiä
vihaavassa ja halveksivassa minätilassa, joka usein saa ylivallan kehitysminän
menettäessä toivon avun saamisesta. Mikäli heidän hätänsä olisi tullut oikein
ymmärretyksi, on todennäköistä,
että surmateot olisi voitu estää.
Aito hyvinvointivaltio nojaa vastuuntuntoiseen,
aitoon välittämiseen kykenevään aikuisuuteen. Se tarjoaa kansalaisilleen sekä
riittävän psykososiaalisen pääoman, että aineelliset edellytykset kehittyä
edellytystensä mukaisiin mittoihin ja tarvittaessa apua elämän saamiseksi
iänmukaisiin uomiin. Se suo kansalaisilleen niin elämänilon ja onnistumisen,
kuin työnsä hedelmistä nauttimisen oikeuden ja turvan niin sairauksien,
työttömyyden kuin vanhuuden varalta.
Erityisen tuhoisaa on ihmisissä piilevän uhriminän
ja alistavan minän manipulatiivinen hyväksikäyttö erilaisten poliittisten ja
muiden valtapyrkimysten voimanlähteenä. Stalinin ja Hitlerin totalitaarishirviövaltiot ovat tästä synkkänä
muistutuksena.
Jorma Tähkä psykiatri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti